یک ایمپلنت کوچک نتایج امیدوار کننده ای برای رهایی طولانی مدت از دیابت نوع 1 ارائه نمود

17 ژوئن 2019 – افراد مبتلا به دیابت نوع 1، از یک درمان نوآورانه حاصل از پروژه ای با حمایت مالی اتحادیه اروپا بهره مند خواهند شد، نتایج امیدوار کننده ی این پروژه نشان می دهد که توانایی تنظیم قند خون از طریق یک ایمپلنت زیستی کوچک به بدن این افراد باز می گردد.

هدف پروژه ی  DRIVE، ارائه ی یک راه حل درازمدت برای چالش های درمانی مدیریت دیابت نوع 1(T1D) بود که میلیون ها نفر از مردم در سراسر جهان با آن مواجه هستند. اگر این بیماری به دقت کنترل نشود - معمولا با تزریق روزانه ی انسولین - به چشم ها، کلیه ها و اعصاب آسیب رسانده و می تواند باعث بیماری قلبی و مرگ زودرس شود.

سیستم جدیدی که در پروژه ی DRIVE توسعه یافته است، بیماران را از تزریق انسولین بی نیاز می کند.

این سیستم متشکل از کپسول زیست مهندسی شده ی β-shell است که از مواد ایمن و طبیعی تولید می شود و از طریق یک روش جراحی با حداقل تهاجم در شکم بیمار قرار می گیرد، این کپسول حاوی ژلی بنام β-gel است که از سلول های جزایر پانکراس پر می شود. سلول های جزایر پانکراس در افراد سالم مسئول ترشح انسولین از پانکراس برای کنترل قند خون هستند. سلول های درون این کپسول(implanted β-cells)، قادر به تولید انسولین در داخل بدن بیمارانمبتلا به دیابت نوع 1هستند، و آنها را قادر میسازند که تا بمدت 5 سال، بدون نیاز به جایگزینی ایمپلنت، زندگی سالم و طبیعی داشته باشند.

سیستم β، پیشرفت قابل توجهی در پیوند سلولهای جزایر ایجاد کرده است. پیوند سلولهای جزایر از پانکراس اهدا کنندگان متوفی، به ندرت برای درمان دیابت T1D انجام می شود. این درمان توانایی کنترل طبیعی قند خون را تنها برای یک یا دو سال به بیماران دریافت کننده ی پیوند باز می گرداند. هزینه بالای درمان، نیاز به سلول های جزایر از چندین پانکراس اهدا کننده و خطر بالای رد سلولهای پیوند شده به معنی آنست که در حال حاضر این نوع از درمان تنها به بزرگسالانی که به شدیدترین عوارض T1D مبتلا شده اند، ارائه می شود.

زدن به هدف

جانیس اوسولیوان، مدیر این پروژه در کالج جراحان ایرلند، می گوید: پروژه ی DRIVE این چالش ها را با توسعه یک سیستم کاملا جدید برای تحویل سلول های پانکراس β به شیوه ای هوشمند و هدفمند، مورد توجه قرار داده است. این بدان معنا است که پانکراس های اهدا کننده کمتری برای پیوند سلولی مورد نیاز است، بهمین دلیل تعداد زیادی از بیماران می توانند از این درمان موثر و طولانی مدت بهره مند شوند.

برای به دست آوردن سلول های β از پانکراس اهدا شده، کنسرسیوم DRIVE از آنزیم های زیست مهندسی شده ای که در آزمایشگاه بهینه سازی شده اند، برای استخراج سلول های خالص β استفاده کرد. بدین ترتیب تنها از یک پانکراس، تعداد بسیار بیشتری سلولهای جزایر نسبت به تکنیک های فعلی استخراج می شود. این سلول ها به Î-gel که محیط طبیعی پانکراس را شبیه سازی می کند، اضافه می شوند تا سلول ها زنده مانده و همچنان قادر به تشخیص قند خون و ترشح میزان مناسبی از انسولین باشند.

قرار دادن این سلول ها در یک پوسته یا کپسول(β-shell) آنها را در برابر سیستم ایمنی بدن محافظت می کند، خطر رد پیوند را به حداقل رسانده و نیاز بیمار را به مصرف طولانی مدت داروهای سرکوب کننده ی ایمنی، کاهش می دهد.

آزمایشات بالینی و تجاری سازی

آزمایش پیش بالینی این سیستم، نتایج بسیار مثبتی را نشان داده و امکان توسعه بیشتر و انجام آزمایشات بالینی انسانی را در آینده ی نزدیک فراهم کرده است. شرکای DRIVE در حال طراحی فرایندهای تولید بهینه و در مقیاس بزرگ برای تجاری سازی سیستم β هستند. همکاران این پروژه، که برای ثبت پنج پتنت برای این تکنولوژی اقدام کرده اند، همچنین در یک پروژه ی دیگر با حمایت مالی اتحادیه اروپا، به نام DELIVER برای توسعه ی درمانهای پیشرفته با تمرکز بر رفع وابستگی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 به انسولین، همکاری خواهند کرد.

با توجه به آمار سازمان بهداشت جهانی، هزینه های مستقیم مراقبتهای بهداشتی از دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 که با هم بیش از 382 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده اند، 15 درصد از بودجه ی سالانه مراقبت های بهداشتی است. هزینه های مستقیم دیابت به تنهایی در پنج کشور اتحادیه اروپا (فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان) به 90 میلیارد یورو در سال می رسد همچنین مبلغ مشابهی در هزینه های غیر مستقیم، مانند غیبت از کار، بازنشستگی زودهنگام و حمایتهای اجتماعی مصرف می شود.

گری دافی، هماهنگ کننده ی این پروژه در دانشگاه ملی Galway در ایرلند می گوید: کار انجام شده در پروژه ی DRIVE تأثیر قابل توجهی بر بار اجتماعی و اقتصادی دیابت نوع 1 خواهد داشت.

فن آوری های نوین  DRIVE، هزینه های مستقیم دیابت و پیوند جزایر را با بهینه سازی استخراج سلولهای جزایر از پانکراس های اهدا شده، کاهش تعداد جزایر مورد نیاز برای تنظیم موثر قند خون و کاهش عوارض از طریق افزایش ایمنی جراحی، حفاظت از سلولها در برابر سیستم ایمنی بطور موضعی و بهبود کنترل قند خون، به حداقل می رساند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190617/Small-bioengineered-implant-promises-long-lasting-relief-from-Type-1-diabetes.aspx